چگونه استراتژی بازاریابی کسب‌وکار کوچک خود را ایجاد کنید؟

بعنوان صاحب یک کسب و کار احتمالا نیاز دارید که استراتژی و برنامه بازاریابی خود را نیز خودتان تنظیم نمایید. ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار کوچک به معنای توسعه یک برنامه بلندمدت است که به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنید، اهداف خود را بهتر درک کنید، اعتبار خود را تثبیت کنید و بینشی درباره وضعیت خود در زمینه نتایج بازاریابی به دست آورید. این کار یک اقدام یک‌باره نیست، بلکه یک طرح کاری همیشگی است که نیاز به تنظیم و تغییر در طول رشد کسب‌وکار شما دارد. در اینجا چگونگی شروع این فرآیند آمده است.

1. اهداف خود را مشخص کنید.

شما کسب‌وکار کوچک خود را به دلیلی راه‌اندازی کرده‌اید، اما آخرین باری که به اهداف خود نگاه کرده اید چه زمانی بود؟ من که سالها در حال کارکردن بر روی کسب و کار کوچک خانوادگی خود هستم خیلی وقتها آنقدر درگیر جزئیات شده ام که چشم انداز کلی و و اهداف بلند مدت خود را از یاد برده ام. فراموش نکنید اولین قدم این است که به دقت به اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری خود نگاه کنید، نه فقط رویاهای کلی و نه آن رویاهای دور دست نیافتنی. بر روی اعداد تمرکز کنید و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این اهداف می‌توانند بزرگ و کوچک باشند به شرطی که به وضوح تعریف شده باشند. بعنوان مثال می توانید تارگتی برای فروش ماهیانه خود تعریف کنید و برای دستیابی به آن تمام تلاش خود را بکار بگیرید.

2. تلاش‌های کنونی خود را بررسی کنید.

نگاهی دقیق به تلاش‌های بازاریابی کنونی خود بیندازید و مشخص کنید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نه. تمام استراتژی‌هایی که امتحان کرده‌اید را فهرست کنید و موفقیت آن‌ها را رتبه‌بندی کنید. حتماً هزینه‌ها و نتایج هر یک را بررسی کنید تا ببینید کسب‌وکار شما کجا بیشترین بازگشت سرمایه را داشته است. بعنوان مثال کدام شیوه تبلیغاتی در اینستاگرام برای شما بازدهی بیشتری داشته است؟ تبلیغ در پیجهای مرتبط با صنعت شما؟ تبلیغ بلاگری؟ تبلیع در پیجهای عمومی که احتمالا فالور هدف شما آنجا حضور دارند؟ یا اینکه بجای انجام تبلیغات بر روی ساخت محتواهای قوی که وایرال می شود و بطور ارگانیک برای شما فالور می آورد هزینه کنید؟ این چیزیست که باید خودتان با آنالیز کسب و کارتان بفهمید.

3. مشتری هدف خود را بشناسید.

شما به دنبال چه کسی هستید؟ پروفایل مشتری هدف شما چیست؟ فالوئر هدف شما چه نوع محتوایی را می پسندد؟ لایف استایل مشتری هدفتان چیست؟ به یادگیری همه‌چیز درباره این افراد بپردازید، از جایی که زندگی می‌کنند تا اینکه چگونه خرید می‌کنند و کدام روش‌های پرداخت را ترجیح می‌دهند. ممکن است مشتری هدف شما خرید از سایت با اینماد را به کارت به کارت کردن و خرید از اینستاگرام ترجیح دهند. آشنا شدن با این مخاطب به شما این امکان را می‌دهد که مشخص کنید کدام تلاش‌های بازاریابی احتمالاً موفق‌ترین خواهند بود.

4. استراتژی‌های خود را انتخاب کنید.

پس از جمع‌آوری تمام اطلاعات لازم، زمان آن رسیده است که استراتژی‌های بازاریابی خود را انتخاب کنید. با یکی یا دو استراتژی که در گذشته برای کسب‌وکار کوچک شما خوب عمل کرده‌اند شروع کنید و سپس یک استراتژی جدید را برای آزمایش به مدت شش ماه انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که هر تکنیک بازاریابی برای همه مناسب نیست، بنابراین همیشه دوره‌هایی از آزمایش و ایجاد تغییرات لازم وجود خواهد داشت. همچنین روشهایی که قبلا برایتان جواب میداده ممکن است با تغییرات تکنولوژی ، افزایش رقابت در صنعت شما و یا تغییرات شرایط محیطی و اجتماعی ناکارآمد شوند و شما ناگزیر از یافتن راههای جدید بازاریابی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *