10 ویژگی کارآفرینان موفق

ویژگی کارآفرینان موفق

چندین عامل در راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق نقش دارند، از جمله یک ایده قوی و تأمین مالی اولیه. اما شاید مهم‌ترین عامل، خود شخص کارآفرین باشد. این افراد هستند که باید ایده‌های خود را به یک کسب‌وکار کاملاً عملیاتی تبدیل کنند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا هر کسی می تواند کارآفرین شود؟ این سوال ممکن است پاسخ شفافی نداشته باشد چون برخی ویژگی افراد اکتسابی هستند یا ویژگیهای آدمها در طول زمان تغییر می کنند. من در حدود 4-5 سال پیش خیلی دوست داشتم کارآفرین شوم اما ویژگیهای شخصیتی کاملی برای کارآفرین شدن نداشتم اما در طول 5 سال گذشته با تلاشهایی که روی ویژگیهای شخصیتی خود کرده ام دوباره به این پرسش بر خورده ام که آیا اکنون می توانم کارآفرین شوم؟ پاسخ این است که حالا خودم را به چیزی که می خواستم نزدیکتر می بینم.

10 ویژگی کارآفرینان موفق که در این مقاله ذکر می کنم برگرفته از مقاله ای در سایت Harvard Business school است که امیدوارم بدردتان بخورد.

1. کنجکاوی

کارآفرینان موفق دارای یک ویژگی شخصیتی متمایز هستند که آن‌ها را از سایر رهبران سازمانی متمایز می‌کند: حس کنجکاوی. توانایی یک کارآفرین در حفظ کنجکاوی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به طور مداوم به دنبال فرصت‌های جدید باشند. به جای اینکه به آنچه فکر می‌کنند می‌دانند قانع شوند، کارآفرینان سوالات چالش‌برانگیز می‌پرسند و راه‌های مختلف را بررسی می‌کنند. کارآفرینی گاها به عنوان یک “فرآیند کشف” توصیف می‌شود. بدون کنجکاوی، کارآفرینان نمی‌توانند به هدف اصلی خود برسند: کشف فرصت‌های جدید. انگیزه‌ای که آن‌ها برای پرسیدن مداوم سوالات و به چالش کشیدن وضعیت موجود دارند، می‌تواند آن‌ها را به کشفیات ارزشمندی هدایت کند که به راحتی توسط سایر حرفه‌ای‌های کسب و کار نادیده گرفته می‌شود.

2. تمایل به آزمایش

درکنار کنجکاوی، کارآفرینان نیاز به درک آزمایش‌های ساختاریافته و تحقیق بازار دقیق دارند. با هر فرصت جدید، یک کارآفرین باید آزمایش‌هایی انجام دهد تا تعیین کند آیا پیگیری آن ایده ارزشمند است یا خیر. برای مثال، اگر ایده‌ای برای یک محصول یا خدمت جدید دارید که نیازی تامین نشده از مشتریان را برطرف می‌کند، باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان حاضر به پرداخت برای آن هستند و نیازهایشان را برآورده می‌کند. برای انجام این کار، باید تحقیقات بازار دقیقی انجام دهید و آزمایش‌های معناداری برای تأیید ایده‌تان و تعیین پتانسیل آن انجام دهید.

3. انطباق‌پذیری

کارآفرینی یک فرایند تکراری است و چالش‌ها و فرصت‌های جدید در هر لحظه پیش می‌آیند. تقریباً غیرممکن است که برای هر سناریویی آماده باشید، بنابراین رهبران کسب‌وکار موفق باید انطباق‌پذیر باشند. این موضوع به ویژه برای کارآفرینانی که باید وضعیت‌ها را ارزیابی کنند و انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که کسب‌وکارشان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، صرف‌نظر از اینکه چه تغییرات غیرمنتظره‌ای روی دهد، صدق می‌کند.

4. قاطعیت

برای موفقیت، یک کارآفرین باید تصمیمات دشواری بگیرد و بر آن‌ها پایبند باشد. به عنوان یک رهبر، آن‌ها مسئول هدایت مسیر کسب‌وکار خود هستند، از جمله هر جنبه‌ای از تأمین مالی و استراتژی تا تخصیص منابع. قاطع بودن همیشه به معنای درست بودن نیست. کارآفرینان به اعتماد به نفس نیاز دارند تا تصمیمات چالش‌برانگیز بگیرند و آن‌ها را تا پایان دنبال کنند. اگر نتیجه کمتر از مطلوب باشد، تصمیم به اقدام اصلاحی به همان اندازه مهم است.

5. خودآگاهی

یک کارآفرین بزرگ از نقاط قوت و ضعف خود آگاه است. به جای اینکه نواقص آنها را عقب نگه دارد، تیم‌های متعادل و کاملی را تشکیل می‌دهند که توانایی‌های آنها را تکمیل می‌کند. در بسیاری از موارد، این تیم کارآفرینی است که به جای یک فرد، یک کسب‌وکار را به سمت موفقیت هدایت می‌کند. هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار خود، بسیار مهم است که خود را با هم‌تیمی‌هایی احاطه کنید که استعدادهای مکمل دارند و به یک هدف مشترک کمک می‌کنند.

6. تحمل ریسک

کارآفرینی اغلب با ریسک همراه است. در حالی که درست است که راه‌اندازی یک کسب‌وکار نیاز به ریسک دارد، کارآفرینان همچنین باید اقداماتی برای کاهش آن انجام دهند. در حالی که بسیاری از چیزها می‌توانند در هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید اشتباه پیش بروند، بسیاری از چیزها نیز می‌توانند به درستی پیش بروند. طبق گزارش “اصول کارآفرینی”، کارآفرینانی که به طور فعال رابطه بین ریسک و پاداش *(Risk/Reward) را مدیریت می‌کنند، شرکت‌های خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که از “سود” بهره‌مند شوند. کارآفرینان موفق با مواجهه با سطحی از ریسک برای به دست آوردن پاداش تلاش‌های خود راحت هستند؛ با این حال، تحمل ریسک آنها به شدت به تلاش‌هایشان برای کاهش آن مرتبط است.

7. راحتی با شکست

علاوه بر مدیریت ریسک و تصمیم‌گیری محاسبه‌شده، کارآفرینی نیازمند سطح خاصی از راحتی با شکست است. پروفسور ویلیام سالمن از دانشکده کسب‌وکار هاروارد در آموزشهای خود در کلاسهای اصول کارآفرینی می‌گوید:

“از استارتاپ‌هایی که بیش از یک کارمند دارند، ۷۰ درصد حداقل به مدت دو سال زنده می‌مانند، نیمی حداقل پنج سال دوام می‌آورند و یک‌چهارم به مدت ۱۵ سال ادامه می‌دهند، حتی در این صورت، تنها بخش کوچکی از بازماندگان به کارفرمایان مهم تبدیل می‌شوند.”

دلایل شکست بسیار گسترده است و شامل همه چیز از عدم مقیاس‌پذیری کسب‌وکار تا تناسب پایین محصول و بازار می‌شود. در حالی که بسیاری از این ریسک‌ها قابل اجتناب هستند، برخی از آن‌ها اجتناب‌ناپذیرند. با وجود این، کارآفرینان باید خود را برای شکست آماده کنند و با آن راحت باشند. به جای اینکه بگذارند ترس آن‌ها را متوقف کند، آن‌ها نگرش مثبتی را حفظ می‌کنند تا امکان موفقیت آن‌ها را به جلو براند.

8. پایداری

در حالی که بسیاری از کارآفرینان موفق با احتمال شکست راحت هستند، این به این معنا نیست که به راحتی تسلیم می‌شوند. بلکه، آن‌ها شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد می‌بینند. در طول فرآیند کارآفرینی، بسیاری از فرضیات نادرست از آب درمی‌آیند و برخی از پروژه‌ها به طور کامل شکست می‌خورند. بخشی از آنچه یک کارآفرین را موفق می‌سازد، تمایل او به یادگیری از اشتباهات، پرسش کردن و پافشاری تا رسیدن به هدفش است.

9. تفکر نوآورانه

نوآوری اغلب با کارآفرینی همراه است. در حالی که نوآوری در کسب‌وکار می‌تواند به عنوان ایده‌ای که هم جدید و هم مفید است تعریف شود، همیشه به معنای ایجاد یک محصول یا خدمت کاملاً جدید نیست. برخی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها محصولات یا خدمات موجود را گرفته و به‌طور چشمگیری آن‌ها را بهبود بخشیده‌اند تا نیازهای در حال تغییر بازار را برآورده کنند. اگرچه نوآوری به طور طبیعی برای هر کارآفرینی پیش نمی‌آید، اما نوعی ذهنیت استراتژیک است که می‌توان آن را پرورش داد. با توسعه مهارت‌های حل مسئله خود، به خوبی مجهز خواهید بود تا فرصت‌های نوآورانه را شناسایی کرده و کسب‌وکار خود را برای موفقیت آماده کنید.

10. تمرکز بر بلندمدت

بیشتر مردم کارآفرینی را با راه‌اندازی یک کسب‌وکار مرتبط می‌دانند. درست است که مراحل اولیه راه‌اندازی یک کسب‌وکار، مانند تأمین مالی، برای موفقیت آن حیاتی است، اما این فرآیند پس از عملیاتی شدن کسب‌وکار به پایان نمی‌رسد. در حقیقت راه‌اندازی یک کسب‌وکار آسان است، اما رشد یک کسب‌وکار پایدار و قابل توجه دشوار است. برخی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها در تاریخ، مدت‌ها پس از راه‌اندازی یک کسب‌وکار کشف شده‌اند. کارآفرینی یک تلاش بلندمدت است و کارآفرینان باید بر روی فرآیند از ابتدا تا انتها تمرکز کنند تا موفقیت بلندمدت را تضمین کنند.

—————————————————————————————

*Risk/Reward : در دنیای تجارت اساساً شما در حال فعالیت در عرصه‌ای هستید که نیاز به پذیرش ریسک برای کسب پاداش دارد. به عبارت ساده‌تر، محاسبه نسبت ریسک به پاداش به شما کمک می‌کند تا مقدار پولی که مایل به ریسک کردن هستید را به میزان سودی که از یک معامله خاص انتظار دارید، ارزیابی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *