مهارتهای اصلی یا Core competencies چه هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد؟

مهارتهای کلیدی

وقتی صحبت از کسب‌وکار شما می‌شود، متمایز کردن آن از رقبای دیگر امری ضروری است. پیشتر راجع به اینکه رقابت در هر کسب و کاری وجود دارد و چگونه باعث رشد ما می شود صحبت کرده ام و اینکه یکی از بهترین راه‌های غلبه بر رقابت شناسایی و برجسته‌سازی توانمندی‌های اصلی در شرکت شماست. اما مهارتهای اصلی دقیقاً چیستند؟

توانمندی‌های اصلی (چه در کسب و کارهای بزرگ و چه در یک کسب و کار کوچک ) می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین راه برای رشد و بازاریابی کسب‌وکار خود را درک کنید. علاوه بر این، آن‌ها به شما یک مزیت رقابتی در سطح ساختاری خواهند داد. در ادامه مطلب بیشتر درباره این ویژگی‌های متمایزکننده خواهم گفت تا یاد بگیریم چگونه برخی از آن‌ها را در خود شناسایی کنیم.

چه چیزهایی را می‌توان به عنوان مهارتهای اصلی در نظر گرفت؟

مهارتهای اصلی یا شایستگی‌های اصلی ویژگی‌های خاصی هستند که کسب‌وکار شما را از سایرین در صنعت خود متمایز می‌کنند. این ویژگی‌ها می‌توانند هر مزیتی باشند که کسب‌وکار شما نسبت به رقبایش ارائه می‌دهد، چه طراحی محصول خاصی باشد و چه خدماتی منحصر به فرد.

زمانی که این موضوع برای اولین بار در اوایل دهه 1990 معرفی شد، نشریه هاروارد بیزنس ریویو سه عامل را برای هر شایستگی اصلی مشخص کرد.

برای اینکه یک توانایی به عنوان شایستگی اصلی در نظر گرفته شود، باید:

  1. کمیاب باشد
  2. برای رقبا دشوار باشد که آن را تقلید کنند
  3. برای مشتریان ارزش بالایی داشته باشد

با استفاده از این چارچوب، می‌توانید شایستگی‌های اصلی کسب‌وکار خود را شناسایی کنید. بیشتر شرکت‌ها بیش از یک شایستگی دارند، هرچند ممکن است یک شایستگی اصلی وجود داشته باشد که بر سایرین برتری دارد و زمینه‌ساز جدایی از رقابت باشد.

درک چارچوب VRIO
علاوه بر سه عاملی که در بالا ذکر شد، شایستگی‌های اصلی همچنین بر اساس مقیاسی به نام چارچوب VRIO اندازه‌گیری می‌شوند. VRIO مخفف ارزش(Value)، کمیابی(Rare)، غیرقابل تقلید بودن(Imitate) و سازماندهی(Organization) است؛ این اختصار نمایانگر معیارهایی است که برای تعیین مزیت رقابتی یک شرکت استفاده می‌شود. زمانی که همه چهار معیار برآورده شوند، نشانه‌ای است که توانایی‌های شما به شما مزیت پایداری نسبت به رقابت داده است.

اهمیت مهارتهای اصلی

چرا باید به شناسایی مهارتهای اصلی شرکت خود بپردازید؟ درک اینکه کسب‌وکار شما در کجا برتری دارد می‌تواند به شما کمک کند تا منابع را به درستی تخصیص دهید و از مزایای ذاتی خود بهره‌برداری کنید. همچنین به شما این احساس را می‌دهد که کدام پروژه‌ها را بر اساس اینکه چقدر با نقاط قوت شما هم‌راستا هستند باید دنبال کنید .

دانستن شایستگی‌های اصلی به شما ایده‌ای می‌دهد که در کجا باید آموزش‌های خود را متمرکز کنید. علاوه بر این، به شما این ایده را می دهد که کدام وظایف را می‌توانید برون‌سپاری کنید تا کارایی و تمرکز خود را افزایش دهید. شایستگی‌های اصلی حتی به عنوان پایه‌ای برای برندینگ شرکت شما عمل می‌کنند. اینکه بفهمید چه چیزی در حال حاضر مشتریان شما را راضی می کند یا بعبارتی مشتریان شما چه ویژگی در شما یافته اند که شما را بر رقبایتان ترجیح داده اند در خیلی از تصمیمات آتی به شما کمک خواهد کرد.

مثالی از دنیای واقعی: استارباکس

استارباکس در سال 1971 در سیاتل تأسیس شد و به بزرگ‌ترین زنجیره قهوه در جهان تبدیل شده است، که این موفقیت به دلیل توانمندی‌های اصلی زیر است:

ترکیب محصولات. استراتژی‌های تمایز محصولات این فروشگاهها، فرهنگ مصرفی منحصر به فردی را ایجاد کرده است.
خدمات مشتری. بخشی از برندینگ این شرکت، “تجربه استارباکس” است که آن را از خدمات معمولی رقبایش متمایز می‌کند.
ارزش‌های قوی. حمایت صریح استارباکس از منابع انسانی به آن کمک کرده است تا روابط قوی با تأمین‌کنندگان بین‌المللی برقرار کند.

چگونه مهارتهای اصلی کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

در حالی که اهمیت مهارتهای اصلی کاملاً روشن است، روند شناسایی آن‌ها گاهی چالش برانگیز است. خوشبختانه با آنالیز کسب و کار خود، می‌توانید با تمرکز بر جایی که شرکت شما در آن در گذشته و حال به خوبی عمل می‌کند، متوجه نقاط قوت بنیادین خود شوید. در اینجا نحوه شناسایی مهارتهای اصلی در پنج مرحله ساده آمده است.

  1. بیانیه مأموریت خود را مرور کنید.(ممکن است در یک کسب و کار کوچک بیانیه ماموریت مکتوبی نداشته باشید اما قطعا بطور ذهنی تصوری از ارزشها یا اهداف خود دارید.)
    بیانیه مأموریت شرکت شما، راهنمای عملکردها و اهداف روزانه آن است و به همین دلیل مکان خوبی برای شروع جستجو در مهارتهای اصلی یا شایستگی‌های اصلی است. این بیانیه باید تصویر روشنی از ارزش‌های شرکت شما ارائه دهد، چه طراحی محصولات نوآورانه باشد و چه استفاده از تأثیر خود برای ایجاد تغییرات اجتماعی. با دقت بیشتری به این بیانیه نگاه کنید تا ببینید کدام ارزش‌ها به عنوان شایستگی‌های اصلی ظاهر می‌شوند.
  2. بررسی کنید ببینید چه چیزی شرکت شما را مهم می‌کند.
    چرا مشتریان شما به‌طور مکرر بازمی‌گردند؟ آیا به خاطر خدمات مشتری شماست؟ یا شاید به خاطر نوآوری در خط تولیدتان است. بفهمید موفقیت کنونی شما از کجا ناشی می‌شود و خواهید دید که چگونه می‌توانید بر آن تمرکز کنید.
  3. شایستگی‌های فعلی خود را در نظر بگیرید.
    شما متوجه شده‌اید چه چیزی مشتریان شما را خوشحال می‌کند. اما درباره کارمندان شما چه؟ از تیم داخلی خود بپرسید که شرکت چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهد و ببینید کدام عوامل در پاسخ‌های آن‌ها برجسته می‌شوند.
  4. شایستگی‌های خود را در مقایسه با معیارهای اصلی اندازه‌گیری کنید.
    به یاد داشته باشید که تمام مهارتهای اصلی باید:
    • کمیاب
    • چالش‌برانگیز برای تقلید توسط رقبا
    • از ارزش بالایی برای مشتریان برخوردار باشند
  5. به شایستگی‌هایی که انتخاب کرده‌اید نگاه کنید و آن‌ها را در مقایسه با معیارها اندازه‌گیری کنید تا ببینید آیا می‌توانند بخشی از گروه اصلی شما باشند یا خیر.
  6. روی شایستگی‌های اصلی خود تمرکز کنید
    حال که مهارتهای اصلی خود را شناسایی کرده‌اید، از آن‌ها به‌عنوان راهنمایی استفاده کنید که نشان می‌دهد باید زمان و منابع خود را در کجا سرمایه گذاری کنید. چه این به معنای برون‌سپاری کارهایی باشد که با شایستگی‌های شما هم‌راستا نیستند یا آموزش کارمندان برای کارهایی باشد که هم‌راستا هستند، تقویت شایستگی‌های اصلی شما می‌تواند به حفظ مزیت استراتژیک شما در برابر رقبا کمک کند.

سوالات متداول درباره مهارتهای اصلی

می‌خواهید بیشتر درباره شایستگی‌های اصلی شرکت خود بدانید؟ در اینجا پاسخ‌هایی به برخی از متداول‌ترین سوالات ارائه شده است.

آیا شایستگی‌های اصلی در صنایع مختلف به یک اندازه ارزشمند هستند؟
آنچه برای یک صنعت کار می‌کند ممکن است برای صنعت دیگر به خوبی عمل نکند. به عنوان مثال، برتری در تخصص‌های پزشکی و مراقبت از بیمار احتمالاً در یک کلینیک از ارزش بیشتری نسبت به یک شرکت بازاریابی برخوردار است. انتخاب شایستگی‌های اصلی که با صنعت شما هم‌راستا باشد، یکی از راه‌های ایجاد یک پایه قوی برای رشد است.

یک شرکت باید چند شایستگی اصلی داشته باشد؟
هیچ محدودیتی برای تعداد شایستگی‌های اصلی که یک شرکت می‌تواند داشته باشد وجود ندارد. با این حال، هرچه شایستگی‌های بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه خود را از رقبای خود متمایز کنید بیشتر خواهد بود.

شایستگی‌های اصلی چگونه با برند یک شرکت متفاوت هستند؟
در حالی که برندینگ خوب نیز می‌تواند کسب‌وکار شما را منحصر به فرد کند، بیشتر بر روی ایجاد هویتی برای شناسایی و پاسخگویی مشتریان متمرکز است. علاوه بر این، شایستگی‌های اصلی تصمیم‌گیری برای سایر استراتژی‌های شرکت، از جمله برندینگ را هدایت می‌کنند.

آیا یک شرکت می‌تواند شایستگی‌های اصلی خود را تغییر دهد؟
انتخاب شایستگی‌های اصلی که منعکس‌کننده نقاط قوت ذاتی شرکت شما هستند، اهمیت دارد. با این حال، این شایستگی‌ها ثابت نیستند. با رشد کسب‌وکار شما، ارزیابی مجدد مهارتهای اصلی مفید است و می‌توانید شایستگی‌های جدیدی اضافه کنید یا شایستگی‌های موجود را در صورت نیاز تنظیم کنید.

تفاوت بین شایستگی‌های اصلی و ارزش‌های اصلی چیست؟
شایستگی‌های اصلی مهارت‌ها و انگیزه‌هایی هستند که رفتار یک سازمان را هدایت می‌کنند. از سوی دیگر، ارزش‌های اصلی باورها یا ایده‌هایی هستند که تمام اعضای سازمان برای تعریف هدف کلی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *