۶ روش مؤثر برای مقابله با رقابت در کسب‌وکارهای کوچک

رقابت در همه جا وجود دارد، اما مقابله با رقابت در کسب‌وکارهای کوچک در موفقیت کلی شما اهمیت بیشتری دارد. چالش بزرگ شما این است که چگونه می‌توانید در میان بزرگ‌ترین رقبای خود که خدمات مشابهی به مخاطبان مشابه ارائه می‌دهند، متمایز شوید؟ این مقاله را تا انتها بخوانید تا بدانید که رقابت چه اهمیتی در رشد کسب و کار شما دارد و چگونه می توانید در یک فضای رقابتی فعالیت نمایید.

رقابت خوب طبیعی است و باعث رشد می شود

اگر شما در محیط خود هیچ رقیبی نداشته باشید باعث غرور یا در بلند مدت افت کیفیت شما خواهد شد. صاحبان کسب و کارهای کوچک نباید از رقابت بترسند برعکس باید از آن استقبال کرده و آنرا بخشی از مسیر رشد خود بدانند. اگر چه ممکن است شما رقابت را تهدیدی برای کسب و کار خود بدانید اما در حقیقت در رقابت خوب و سالم هیچ مشکلی وجود ندارد. رقابت در حقیقت به شما کمک می کند که تمام توان و ظرفیتها و پتانسیل خود را به کار بگیرید، دانش خود را در حوزه کاری خود افزایش دهید، کارمند های مستعدتری را استخدام نمایید و در نهایت بازی بهتری را ارائه دهید. یک نکته مهم هم این است که در یک فضای رقابتی برنده نهایی مشتریان شما هستند که خدمات بهتری را دریافت می نمایند.

1. توانمندی کلیدی کسب‌وکار خود را پیدا کنید

قبل از اینکه بدانید چگونه می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید، باید یک قدم به عقب بردارید و به‌طور کامل توانمندی‌های کلیدی کسب‌وکار کوچک خود را درک کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، تعیین “سه ویژگی منحصر به فرد” شماست؛ سه چیزی که می‌توانید به‌طور همزمان درباره برند خود بگویید که دیگران نمی‌توانند؟

به عنوان مثال، در مورد خطوط هوایی Southwest، سه ویژگی منحصر به فرد این است که می‌توانید صندلی خود را انتخاب کنید، می‌توانید دو چمدان را به‌صورت رایگان چک کنید و با یک خدمه شوخ و دوستانه تعامل خواهید داشت. سه ویژگی منحصر به فرد شما می‌تواند کسب‌وکار کوچک شما را در مسیر درست هدایت کند و نحوه‌ی قرارگیری شما در بازار را بهبود بخشد.

2. رقبای خود را شناسایی کنید

بررسی رقبا با ارزیابی کسانی آغاز می‌شود که همان ارزش، قیمت و خدماتی را که شما ارائه می‌دهید، ارائه می‌کنند. فرض کنید شما یک فروشگاه کوچک محلی لباس هستید. وقتی که در حال شناسایی رقبای خود هستید، به احتمال زیاد فروشگاههای آنلاین بزرگ را به عنوان رقیب در نظر نمی‌گیرید، زیرا آن‌ها نمی توانند امکان خرید حضوری یا لمس فیزیکی کالا را از نزدیک ارائه دهند. در عوض، باید سایر فروشگاههای کوچک و محلی دیگر لباس را به عنوان رقیب خود در نظر بگیرید، زیرا آن‌ها محصول و خدمات مشابهی را با قیمت مشابه ارائه می‌دهند.

3. تحلیل رقبا را انجام دهید و مزیت رقابتی خود را پیدا کنید

یکی دیگر از روش‌ها برای حذف رقابت در کسب‌وکار، انجام تحلیل رقبا است. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، انجام تحلیل SWOT است. هنگام شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، اطمینان حاصل کنید که از دیدگاه‌های مختلف به اندازه کافی استفاده کنید.

به نظرسنجی از ذینفعان، مشتریان، اعضای تیم مدیریتی، کارمندان ساعتی و غیره فکر کنید تا یک نمای دقیق از افراد در سازمان خود به دست آورید. رویکرد دیگری برای تحلیل رقابتی، خرید مخفی از رقبای شما و بررسی آن‌ها به صورت آنلاین است. مردم چگونه تجربه خود را با رقبای شما ارزیابی می‌کنند؟

4. با حل مشکلات واقعی مشتریان خدمات یا محصول بهتری ارائه دهید

در یک کسب و کار کوچک در مواجهه با رقابت، مشتری‌محور بودن بسیار کلیدی است. با تجزیه و تحلیل سفر مشتری برای شرکت خود شروع کنید. مشتری در اولین آشنایی با برند شما سفری را آغاز می کند. این سفر با مرحله کشف آغاز می‌شود که در آن مشتری در حال آشنا شدن با شما و برندتان است. پس از آن، مرحله یادگیری می‌آید که در آن مشتریان قادرند با برند شما تعامل داشته باشند و “آن را امتحان کنند” تا ببینند آیا برای نیازهای منحصر به فردشان مناسب است یا خیر.

سپس مرحله معامله فرا می‌رسد که در آن مشتری به محصول یا خدمات شما متعهد می‌شود. در نهایت، فرآیند پیگیری آغاز می‌شود که در آن می‌توانید بازخورد جمع‌آوری کنید و به مشتریان خود کمک کنید تا در تصمیم‌گیری خود احساس امنیت کنند. در هر جنبه از سفر مشتری، تمام بخش‌های آنچه در حال وقوع است را تجزیه و تحلیل کنید. اگر با دقت عمل کنید، می‌توانید اطلاعاتی را کشف کنید که شما را از دیگران متمایز می‌کند.

5. ارائه خدمات مشتری عالی

ارائه خدمات عالی به مشتری تنها به خدمات مشتری محدود نمی‌شود، بلکه به تجربه مشتری از تعامل با شما و سفر مشتری نیز گسترش می‌یابد. به کسب‌وکار کوچک خود فراتر از ارائه یک محصول یا خدمت فکر کنید؛ در واقع، مشتریان شما هنگام تعامل با برند یا تیم شما چه احساسی دارند؟

در بسیاری از موارد به‌ویژه در کسب‌وکارهای کوچک، مردم به خاطر یک احساس تجربه خوشایند بازمی‌گردند. مهم نیست که شما یک کسب‌وکار نقاشی هستید یا یک تعمیرگاه بدنه خودرو، موضوع احساس، عاطفه و سفری است که مشتری هنگام خرید از شما و یادگیری بیشتر درباره پیشنهادات شما تجربه می‌کند.

6. استخدام هوشمندانه را آغاز کنید

جذب و نگهداری استعدادهای عالی بخشی حائز اهمیت در غلبه بر رقبای شماست. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تنها بر روی دستورالعملها، ساختارها و فرآیندها تمرکز می‌کنند بدون اینکه به چگونگی جذب بهترین استعدادها که می‌توانند به ایجاد تجربه‌ای به یاد ماندنی برای مشتری کمک کنند، توجه نمایند.

کارمندان شما نقش مستقیمی در درک مردم از کسب‌وکار شما ایفا می‌کنند. برای مثال، آیا شما امتیازاتی برای کارمندانتان دارید که واقعاً منحصر به فرد و جذاب‌تر از رقبایتان باشد؟ فرآیند مدیریت استعداد و مصاحبه شما چگونه است؟ اطمینان حاصل کنید که افرادی را استخدام می‌کنید که به پرورش دیدگاه و مسیری که شرکت شما بر اساس آن بنا شده، باور دارند. با صرف زمان و تلاش برای ساختن تیم مناسب، به کسب‌وکار کوچک خود کمک می‌کنید تا متمایز شود و تأثیری ماندگار بگذارد.

خلاصه کلام

رقابت همیشه و همه جا وجود دارد و دیر یا زود برای هر کسب و کاری هیچ گریزی از آن نیست. بجای اجتناب از رقابت باید یاد بگیریم که چطور با آن کنار بیاییم و با استفاده از تاکتیکهایی بر رقبا غلبه کرده و از آنها پیشی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *